چگونه از پرورش مرغ تخم گذار کسب درآمد کنیم؟
مقدمه

امروزه تمایل مردم به استفاده از مواد غذایی ارگانیک و سالم بسیار زیاد شده است. به‌طوری‌که برای تهیه مواد غذایی ارگانیک حاضرند مبالغ بیشتری هم پرداخت نمایند. به همین خاطر است که پرورش مرغ توجه بسیاری را به خود جلب کرده است و باعث شده که به چشم یک کسب‌وکار پررونق درزمینه کشاورزی و دام‌پروری به آن نگاه شود. آنچه مطالعه خواهید کرد بخشی از طرح توجیهی ایجاد واحد پرورش مرغ تخم گذار است که در دپارتمان سرمایه گذاری ایسان تدوین شده است. امیدواریم اگر به راه‌اندازی واحد تولیدی فکر می‌کنید این مقاله کمک شایانی به شما کند.

معرفی محصولات و کاربردهای آن

مرغ‌های تخم­گذار از منشا مرغ‌های لگهورن هستند. خصوصیات کلی این مرغ‌ها در مقایسه با مرغ‌های گوشتی می‌توان به وزن سبک و استعداد تولید تخم مرغ زیاد در طول دوره تولید اشاره کرد. معمولا مرغ‌های تخم­گذار دارای بدنی کشیده، گردنی باریک و بلند، پاهای ظریف، تاج و ریش قرمز هستند و قادرند در یک دوره تولید بیش از ۲۵۰ عدد تخم مرغ تولید نمایند.

ردیفعنوان محصولاتمعرفی محصول  و ویژ گی های آنکاربرد های آنتصاویر محصول
۱تولید تخم‌مرغ خوراکی

تولید تخم‌مرغ مورد استفاده در تغذیه انسان‌ها.

برای پرورش و نگهداری مرغ‌ها نیازی به خروس نیست زیرا تخم‌مرغ‌های خوراکی بدون نطفه می‌باشند.

تخم مرغ‌های خوراکی مورد نیاز مصارف خانوار می‌باشد که تخم‌ها بدون نطفه بوده و برای جوجه‌کشی کاربرد ندارد. 

تخم مرغ

۲کوددر میان کودهای حیوانی، کود مرغی به دلیل اینکه حاوی میزان زیادی از مواد مغذی با اهمیت مثل ازت قابل جذب می باشد، نسبت به کود گاوی و گوسفندی بیش‌تر مورد توجه قرار گرفته است.استفاده در کشاورزی و باغداری 

کود مرغی

بسته‌بندی تخم مرغ

اگر تخم مرغ به صورت فله یعنی به صورت کارتن و شانه‌های تخم مرغ عرضه گردد،  بخش قابل توجهی از سود از دست می‌رود . چرا که بسته‌بندی تخم مرغ میزان سود بیشتری به ازای هر تخم مرغ می‌دهد، در نتیجه سود خالص بیشتری را نصیب کارفرما می‌کند .

کد آیسیک محصول

ردیفنام محصولکد آیسیک
۱ تخم مرغ خوراکی۰۱۲۲۵۱۲۳۲۷ 

کد تعرفه گمرکی

ردیفکد تعرفهشرح
۱۰۴۰۷۲۱۱۰ کد تعرفه جهت واردات و صادرات تخم مرغ 

بررسی استاندارهای محصول

ردیفشماره استاندارد ملیشرح
۱۳۶۷۶آماده‌­سازی و نگه­داری تخم مرغ خوراکی _ آیین کار

(جمع آوری تخم‌­مرغ خوراکی، آماده‌­سازی تخم­‌مرغ خوراکی، بسته‌­بندی تخم­‌مرغ خوراکی، نگه­د­­اری تخم‌­مرغ خوراکی، ترابری تخم‌­مرغ خوراکی)

بررسی نهاده‌ها

قیمت نهاده‌ها به ازای محصولات و نحوه تامین آن

نهاده‌های اولیه مورد نیاز خرید پولت ۹۰ روزه،  دان، مکمل و ویتامین می‌باشد که از محل تولیدات داخل کشور تأمین می‌گردد.

تغذیه مناسب برای مرغ‌های تخم‌گذار

مرغ‌های تخم­‌گذار خوراکشان با خوراک مرغ و خروس گوشتی فرق می‌کند. مرغ‌های تخم‌گذار باید به اندازه کافی پروتین، کربوهیدرات، کلسیم و فسفر و انواع مواد معدنی را مصرف کنند . همچنین باید چربی موجود در خوراکشان کم باشد. زیرا بالا بودن چربی سبب افزایش وزن مرغ‌ها می‌شود. از این رو میزان تخم‌­گذاری آن‌ها کاهش می‌یابد .

بررسی  قیمت

در ایران مصرف تخم مرغ روند رو به رشد ویژه‌ای را در سال‌های اخیر تجربه کرده است. این شرایط منهای فصل تابستان است،  به دلیل وجود هوای گرم که مصرف تخم مرغ کاهش پیدا می‌کند و این کاهش مصرف، کاهش قیمت را نیز به دنبال دارد. در فصل‌های پاییز، زمستان و بهار با افزایش مصرف تخم مرغ، افزایش قیمت در تخم مرغ را به همراه داشته و سود فراوانی نصیب مرغداران خواهد نمود.

بررسی روند قیمت تخم مرغ خوراکی

بررسی روند قیمت تخم مرغ خوراکی

بررسی عرضه و تقاضا

بررسی عرضه واحد‌های مرغ تخم‌گذار در کشور

بر اساس نتایج حاصل از آمار دریافتی از مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۹ ،تعداد ۱۶۲۵ مرغداری با فعالیت پرورش مرغ تخم‌گذار در کشور وجود داشته است که از این تعداد ۱۲۶۸ واحد مرغداری فعال و ۳۵۷ واحد غیر فعال می‌­باشد. همچنین در مرغداری‌های پرورش مرغ تخمگذار استان­‌های خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و اصفهان بیشترین تعداد مرغداری را در بین سایر استان­‌های کشور به خود اختصاص داده­‌اند.

مرغداری­‌های پرورش مرغ تخمگذار کشور در سال ۱۳۹۹، مجموعاً دارای ۴۶۶۳ سالن پرورش با ظرفیت حدود ۹۸ میلیون قطعه مرغ تخمگذار بوده‌­اند. نتایج به دست آمده نشان می­‌دهد که مقدار تولید تخم‌مرغ خوراکی در سال ۱۳۹۸ در مرغداری‌های پرورش مرغ تخمگذار، ۸۶۹ هزار تن بوده است.

روند تغیرات تولید تخم مرغ خوراکی

بررسی تقاضا

مصرف سرانه تخم مرغ در ایران در سال‌های ۵۷-۱۳۵۶ با جمعیت حدود ۳۶ میلیون نفر، حدود ۳ کیلوگرم در سال بود. بعد از انقلاب اسلامی، تولید و مصرف تخم مرغ رو به افزایش شد، بطوریکه امروز با جمعیت حدود ۸۰ میلیون نفر، مصرف سرانه به بیش از ۱۱ کیلوگرم رسیده است. این مقدار مصرف سرانه تقریباً برابر متوسط مصرف سرانه جهان است.

مطالعه صادرات و واردات

تخم مرغ جزو کالاهای صادراتی نیست. هر کشوری باید بتواند از عهده برطرف کردن نیازهای داخلی خود برآید، ولی چون کشورهای همسایه ایران توانایی تولید و تأمین نیازهای مردم خود نسبت به تخم مرغ را ندارند، عرضه تخم مرغ صادراتی ایران به این کشورها می‌تواند اقدام مناسبی در این زمینه باشد.

بازاریابی تخم مرغ

تخم‌مرغ یکی از مواد غذایی است که تقریبا در سبد غذایی تمامی خانوارها یافت می­‌شود، بر همین اساس بازاریابی تخم‌مرغ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. متاسفانه واسطه‌ها، اصلی‌ترین مشکل برای بازاریابی صحیح تخم‌مرغ هستند، این افراد با خرید تخم‌مرغ از تولیدکننده با نرخ خیلی پایین آن را به بازار مصرف عرضه می­‌کنند، در صورتی که اگر تولیدکنندگان اصلی این محصول، شناخت بهتری در زمینه‌ی نگهداری و عرضه تخم مرغ داشته باشند؛ می­‌توانند از روش‌های مناسب بازاریابی تخم مرغ استفاده نموده تا با کیفیت‌ترین تخم‌مرغ‌ها را به دست مشتری برسانند.

برنامه­ پرورش مرغ تخم‌گذار

  1. خرید پولت ۹۰ روزه: پولت تخم‌­گذار را که حدودا ۱۰۰-۹۰ روزه شد به سالن­‌های تولید که دارای قفس‌های مرغ تخم‌گذار است، منتقل می­‌کنند.
  2. دوره مراقبت از جوجه ها: از ۹ هفته تا دوره قبل از تخم‌گذاری (هفته‌های ۱۸-۲۰) شروع می‌­شود.
  3. دوره تولید تخم‌مرغ‌: از هفته ۲۱ شروع می‌شود تا پایان تولید که تا هفته ۸۰ ادامه دارد.

پرورش مرغ تخم‌گذار

پرورش مرغ تخم­گذار در ایران معمولا از روز اول تا پایان مرحله بهره‌برداری به دو روش انجام می@شود.

  1. روش اول که بیشتر در مرغداری های معمولی و کوچک انجام می شود؛ گله در مرحله رشد تا قبل از شروع تخمگذاری بر روی زمین پرورش داده می شود و سپس در مرحله تخم­گذاری به قفس منتقل می شود.
  2. روش دوم بیشتر در مرغداری های بزرگ و صنعتی انجام می شود. گله از روز اول تا روز آخر در قفس نگهداری می شود. این روش دارای مزایای بیشتری نسبت به روش اول است و از این رو روش اول به مرور منسوخ شده است. بسته به روش انتخاب شده وسایل مورد نیاز برای نگهداری متفاوت است.

نحوه پرورش مرغ تخم­‌گذار در قفس

مرغ‌های تخم‌گذار باید در قفس نگهداری شوند. در این روش نیاز به خروس نیست. مرغ‌ها بدون خروس می‌توانند تخم‌گذاری کنند. در این صورت تخم تولید شده خوراکی خواهد بود. قفس مرغ تخم‌گذار به صورت چند طبقه می‌باشد. به وسلیه این قفس‌ها می‌توان تعداد زیادی مرغ را در یک سالن پرورش داد. یعنی از چند برابر ظرفیت سالن می‌توانید تخم تولید کنید.

دوره پرورش مرغ تخم‌گذار

از یک روزگی تا ۳ ماهگی را پرورش پولت می­‌گویند و نیمچه تخم‌گذار ( پولت ) را که حدودا ۱۰۰-۹۰ روزه شد به سالن‌­های تولید که دارای قفسی‌های مرغ تخم‌گذار است، منتقل می­‌کنند. امروزه در پرورش نیمچه‌های تخم‌گذار نسبت به دهه قبل تغییراتی به وجود آمده و برنامه‌های پرورش دگرگون شده است. در گذشته، برخی کارشناسان عقیده داشتند که باید زمان بلوغ جنسی را در نیمچه‌های تخم‌گذار به تاخیر انداخت تا پیشرفتی در اندازه تخم مرغ حاصل شود ولی امروزه این نظریه اعتبار چندانی ندارد. در حال حاضر حداقل دو هفته زودتر به سطع ۵۰ درصد خود می‌رسند. همچنین دستیابی به حداکثر تولید دو تا سه هفته زودتر میسر بوده و تا سن ۷۲ هفتگی حداقل ۱۰ تخم مرغ بیشتر تولید می‌شود. در طی چند سال گذشته نه تنها میزان تخم مرغ افزایش یافته، بلکه تخم مرغ‌ها نیز بزرگتر شده‌اند.

برخی از شاخص های مالی و اقتصادی پروژه

مبلغ سرمایه گذاری ثابت(میلیون ریال)۲۶۵,۷۹۴
مجموع سرمایه گذاری (میلیون ریال)۴۴۲,۳۱۵
ارزش ماشین‌الات (میلیون ریال)۲۵۹,۸۷۴
نرخ بازده دخلی (درصد) 

 

ظرفیت پروژه  (تن)پرورش مرغ تخم‌گذار به ظرفیت ۱۴۲۰۰۰ قطعه‌ای
میزان اشتغال‌زایی پروژه (نفر)۹
مساحت زمین (مترمربع)۱۰,۰۰۰
مساحت ریر بنا (مترمربع)۴۴۱۲

جهت سفارش تدوین طرح‌های مشابه می‌توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

فرم تماس

ارسال یک دیدگاه